Gambar ini merupakan salah satu dariada 'resipi percintaan' pelajar SMKABP. Ianya diperbuat daripada polisterina yang diberikan kepada pelajar untuk membuat kerja-kerja mencantikkan makmal sekolah. Malangnya, amanah yang diberikan disalah guna hingga terhasil 'tanda cinta' sedemikian. Oleh itu, apakah pandangan anda?

Adakah betul atau sebaliknya tindakan seseorang pelajar mempunyai hubungan perasaan lebih daripada kawan terhadap rakan berlainan jantinanya yang lain misalnya lelaki dengan perempuan, perempuan dengan lelaki. Apa yang saya paparkan hanyalah bukti kecil yang saya peroleh. Hakikatnya, di bilik saya terdapat pelbagai lagi surat dan kad cinta pelajar tidak kiralah pelajar tingkatan 5, 4, 3, 2 mahupun seawal tingkatan 1 sudah mula pandai bercinta. Bahasa yang berbunga, panggilan ayg, syg, abg, bie, kanda, dinda dan entah apa lagi yang adakalanya membuat saya tergelak, mual, loya, sedih dan risau.

Saya fikir, guru-guru di sekolah lain juga berhadapan dengan situasi yang sama. Cuma mungkin bezanya ialah gaya percintaan anak didik kita ini. Persoalannya, apakah faedah bercinta kepada pelajar? Bukankah fokus utama yang patut diberikan pada waktu ini adalah terhadap pelajaran?

Sebenarnya dalam banyak hal saya cuba bersikap fleksibel dan menerima keadaan pelajar seadanya mereka. Pandangan saya ialah tidak salah bercinta asalkan tidak mengabaikan pelajaran. Namun malangnya, hakikat yang berlaku apabila seseorang pelajar itu bercinta, maka perkara berikut akan berlaku :
1. Prestasi pelajaran merosot akibat hilang tumpuan belajar
2. Cenderung melakukan kesalahan disiplin terutama bagi pasangan satu sekolah kerana selalu berjumpa berduaan
3. Kekerapan berbohong meningkat dengan mendadak kerana hendak menyembunyikan kesalahan
4. Sering berkhayal hingga mengakibatkan banyak tugasan tidak dilakukan dengan sempurna atau selalunya yang lebih teruk, tidak buat langsung!
5. Masalah disiplin bertambah seperti membawa telefon bimbit, ponteng kelas, bercumbuan...banyak lagi la...

So, apakah sebenarnya yang sewajarnya kita lakukan? Parents nowadays pun blh tahan... cakap anak2 lebih betul & laku daripada cakap kita. Ntahla...